EN
تعداد بازدید : 45 - تاریخ خبر : چهارشنبه 5 تیر 1398 - 04:40  
کتاب دیابت در زندگی روزمره
هیپوگلیسمی (کاهش قندخون) چیست؟

هیپوگلیسمی به کاهش غلظت قندخون به کمتر از 70 میلیگرم در دسیلیتر گفته میشود0 بیمارانی که تحت درمان با انسولین یا برخی قرص های خوراکی مانند گلی بنگلامید هستند ممکن است به این مشکل دچار شوند. اگر هیپوگلیسمی به موقع درمان نشود، ممکن است خطراتی از جمله اختلال حواس، تشنج و بیهوشی به وجود بیاورد. هنگامی که قند به مقدار بسیار کم به مغز برسد، انسان دچار اختلال حواس و سرانجام بیهوشی می شود. البته اگر هیپوگلیسمی به موقع درمان شود هیچ عارضه ای بر جای نخواهد گذاشت.

چه عواملی میتوانند باعث ایجاد هیپوگلیسمی (کاهش قندخون) شوند؟

هنگام مصرف داروهای خوراکی ضد دیابت یا زمانی که فرد تحت درمان با انسولین باشد ممکن است هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون رخ دهد. اگرچه علائم کاهش قندخون در هر فرد با فرد دیگر متفاوت هستند اما چند عامل شناخته شده وجود دارند که می توانند نشانگر افت قندخون باشند. بیماران بالای 60 سال بیشتر درمعرض خطر وقوع کاهش قند خون هستند. عوامل زیر می توانند باعث افت قندخون شوند.

- فراموش کردن یا دیر مصرف کردن یک وعده غذایی اصلی یا میان وعد ه های غذایی مصرف مقادیر اندک مواد نشاسته ای در غذاهای اصلی یا میان وعد ه های غذایی

- -انجام ورزش بیش از حد معمول یا ورزش برنامه ریزی نشده که همراه با مصرف غذای اضافی یا کاهش میزان انسولین نباشد.

- -مصرف زیاده از حد قر ص های خوراکی نظیر گلی بن گلامید

- -مشکلات کلیوی یا کبدی که می توانند باعث افزایش میزان دارو در خون و کاهش شدید قندخون شوند.

- -تداخل سایر داروهای مصرفی بیمار با داروهای ضد دیابت و افزایش احتمال افت قندخون. بنابراین جهت شروع مصرف هر داروی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

- -تزریق زیاد انسولین یا مصرف قر صهای خوراکی بیش از مقدار لازم

- -تهوع و استفراغ

امتیاز شما

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان