EN

درباره ما

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2000، 171 میلیون نفر بوده است شواهد حاکی از تاثیر دیابت و عوارض آن بر زندگی افراد بیمار و سیستم بهداشتی درمانی جامعه است. بر اساس پروتکل پیشنهادی انجمن دیابت امریکا، یکی از راهکارهای پیشگیرانه در درمان دیابت، وجود تیم چند تخصصی است که در مطالعات متعددی مزایای استفاده از چنین تیمی نشان داده شده است. یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین رشته های مختلف برای پرداختن به یک موضوع حضور شبکه های تحقیقاتی  و آکادمی های علمی است.

برپایی آکادمی های علمی و حرفه ای سابقه ای حدود یک قرن پیش دارد که ابتدا با اهداف آموزشی ولی بعد از آن با اهداف پژوهشی و سیاست گذاری های بهداشتی تاسیس شد. آکادمی پزشکی روچستر Rochester در سال 1900با حمایت دانشگاه ایالتی نیویورک تصویب شد. این آکادمی در ابتدا به فراهم آوردن متریال های آموزشی و ارایه برنامه های حرفه ای برای پزشکان پرداخت و پس از آن به گسترش برنامه های حرفه ای برای ارتقاء پزشکان پرداخت. آکادمی تغذیه و رژیم درمانی امریکا نیز در سال 1917 در ایالت اوهایو برپا شد که با ارایه برنامه های مختلف آموزشی و پژوهشی تلاش در ارتقا و تصحیح الگوی غذایی جامعه دارند. یکی از فعالیت های آکادمی تغذیه با مشارکت انجمن تغذیه پرنترال امریکا بررسی نیازهای آموزشی افراد و آموزش آن ها به منظور دستیابی به اهداف آکادمی است. آکادمی ها به جز پرداختن به مباحث آموزشی و پژوهشی به موارد دیگر از جمله تدوین گایدلاین ها و پرتوکل ها می پردازند.  به عنوان مثال آکادمی کودکان امریکا با همکاری دیگر مراکز مرتبط به ارایه گایدلاین ها ی پیشگیری بیماری ها برای کودکان پرداخته است.

آکادمی علوم انگلستان نیز با هدف تاثیر بر پژوهش و سیاست گذاری های حوزه علوم پزشکی و ایجاد ارتباط بین بیماران، افراد جامعه و اهداف حرفه ای تشکیل شد. اهداف آکادمی علوم پزشکی انگلستان شامل به دست آوردن تخصص و مهارت، مقابله با چالش های علمی و سلامت پیشرو، نوآوری در تحقیقات با بهره گیری از حمایت های مالی، ارتقا سلامت فراتر از مرزهای انگلستان، الگویی از آکادمی های علمی نوین و ارتقاء ظرفیت ها از طریق جلب مشارکت است. از آکادمی های مرتبط با حوزه دیابت می توان به آکادمی دیابت دانمارک که در سال 2012 با مشارکت دانشگاه های مختلف دانمارک از جمله کپنهاگ و آروس و حمایت مالی شرکت نوونوردیسک راه اندازی شد اشاره نمود. این آکادمی با اعلام الویت های پژوهشی خود توانسته تعداد زیادی از پژوهشگران جوان را در حوزه دیابت به همکاری جلب کند و در راستای پیشگیری و مراقبت از دیابت پیشرو باشد.. 

کنترل بیماری های غیر واگیر و عوارض مرتبط با آن یکی از اهداف اصلی سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در زمینه سلامت افراد است. این سازمان کاهش 25 درصد از مرگ های زودرس به دلیل بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت تا سال 2025 را به عنوان یکی از اهداف خود بیان کرده است که به قانون 25 تا 25 معروف می باشد. پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه مدیریت دیابت و با توجه به برنامه استراتژیک خود در راستای ظرفیت سازی و توسعه مدل های نوین مراقبتی اقدام به همکاری با نهادهایی از جمله شبکه تحقیقات دیابت، قطب آموزش غدد و همچنین به تازگی آکادمی دیابت نموده است تا به توجه به اسناد بالاسری حوزه علوم غدد و بیماری های غیر واگیر بتواند وضعیت دیابت در ایران را پایش کند.

طراحی نظام جامع مدیریت و کنترل بیماری های غدد و متابولیسم، ترسیم وضع موجود، دستیابی به مرجعیت علمی و آموزشی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در  کشور و منطقه، در راستای تحقق سند چشم انداز بیست ساله، نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحول نظام سلامت از اهداف اصلی پژوهشگاه می باشد. شبکه های تحقیقات علوم پزشکی به استناد نقشه جامع علمی کشور و برنامه قانون پنجم توسعه  دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نوسازی شیوه  های مدیریتی بخش پژوهش علوم پزشکی و علوم مرتبط با آن در راستای ماموریت خود به منظور برنامه ریزی، توسعه تحقیقات هدفمند در نظام جامع سلامت و حل مشکلات مهم بهداشتی و درمانی ایجاد می شود. در این راستا شبکه ملی تحقیقات دیابت با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط وزارت بهداشت و درمان در سال 1388 بنیان گذاری شد، تا مجموعه ای از مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و محققین را درسراسر کشور گرد هم آورد تا سیاستهای کلی و هماهنگی را در راستای تحقیقات، پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان در زمینه بیماری دیابت دنبال نمایند.

در این راستا آکادمی دیابت ایران توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف اجرایی سازی اهداف چارچوب ملی ارایه خدمات در بیماری دیابت راه اندازی خواهد شد تا با بهره گیری از دانشمندان و محققین این زمینه، با توسعه زیر ساخت های آموزش اختصاصی در حوزه دیابت و سیستم ثبت دیابت به عنوان زیر ساختی برای پایش  وضعیت کنترل دیابت و انجام پژوهش های مرتبط با الویت های پژوهشی نقشه راه دیابت کشور بتواند به عنوان بازوی کمکی مراجع سیاستگذاری سلامت به کنترل هر چه بهتر دیابت در کشور اقدام کند.

                                                     

                                                                                                                                                                                                         دکتر باقر لاریجانی

                                                                                                                                                                                                      رییس آکادمی دیابت ایران


در باره محصولات آموزشی 

ما با بهره گیری از گروهی از کارشناسان، پزشکان، پرستاران و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران محصولات آموزشی شامل (کتاب، کتابچه، سی دی آموزشی) در حوزه بیماری دیابت برای آموزش متخصصین و آموزش بیمار و خانواده را تهیه، ترجمه، تدوین و گردآوری کرده ایم و این امکان را فراهم می آورد تا تخصص های مختلف در سطوح متفاوت جهت خدمت رسانی به بیماران مبتلا به دیابت و همچنین عوارض آن، با ارائه پیشگیری ها و درمان های به هنگام و البته مدون، کیفیت مراقبت از بیماران را ارتقا بخشند.